søndag 9. september 2012

Excel i skolen!

Hei godtfolk!
På første samling hadde vi om Excel, et dataprogram som mange forbinder med matematikk og budsjettregning, men det viste seg at dette er et supert program for mye mer enn budsjett. Nå skal det sies at jeg ikke er noen reser i slike programmer, så det er mulig at andre viste om det før meg. :)

Vi fikk se noen eksempler på faglige leker og spill for elevene, som vi kunne lage i Excel. Vi fikk se et ferdig resultar av et slik spill, som noen førskolelærere hadde laget. Det som var så bra med dette spillet, var at det kunne brukes i alle aldre. I tillegg så kunne man ha ulike nivåer på disse oppgavene, slik at tilpasset opplæring kom inn.
Dette er et godt eksempel på hvordan man kan bruke IKT i skolen, og jeg gleder meg til å lære mer.
Vi blogges!

4 kommentarer:

  1. Så bra at Excel-eksemplene mine gjorde positivt inntrykk. Min intensjon var nettopp å vise noen av alle mulighetene. Redskapskompetanse (kyndighet i bruk av program) gir fortolkningskompetanse (evne til å se pedagogisk/didaktiske muligheter) som grunnlag for anvendelskompetanse (bruke dem med læringsgevinst).

    SvarSlett
  2. Du er ikke alene om ikke å vite om at Excel kunne brukes til annet enn matematikk og budsjett! Det var en svært opplysende og interessant forelesning av Thomas, og mulighetene som finnes i Excel. Jeg har alltid vært litt "redd" for å bruke dette programmet, grunnet alle formlene og mye frustrasjon med å forstå hvordan dette anvendes. Nå ser jeg mulighetene, og håper vi får mer av dette på de neste samlingene i Norsk2. Vi blogges!

    SvarSlett
  3. Jeg syns det var veldig bra Thomas!=)

    Bra jeg ikke var alene med å få øynene opp, Ingrid.:) og jeg håper også vi får mer av slike eksempler på neste samling!

    -Anniken

    SvarSlett
  4. Jeg har også alltid syntes at excel har virket alt for komplisert og "high tec" for mitt bruk, og det har ført til at interessen for dette programmet har vært fraværende. Helt til vi fikk se disse mulighetene i Norsk 2! Jeg er enig med dere, og håper vi får lære mer om slike morsomme og lærerike metoder som kan benyttes i skolen:)

    SvarSlett