mandag 17. september 2012

Hva er blogging?

Hva er blogging? Det var spørsmål jeg stilte til noen elever, på skolen jeg er vikar på. Jeg stilte dette spørsmålet fordi jeg var nyskjerrig på om elevene viste hva blogging var. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg var rimelig sikker på hva svaret var. 
Jeg ble ikke overrasket når alle elevene kunne fortelle meg at de viste hva det var og mange hadde 2-3 faste blogger de leste hver dag. Det var mest jentene som hadde blogger de fulgte, og den røde tråden her var sminke, skjønnhet, kropp etc. Guttene derimot viste hva en blogg var, men det var ingen som hadde en fast blogg de fulgte, men de hadde noen blogger de var  innom.
Det ble litt uenigheter når disse elevene skulle bli enig om en form for definisjon på en blogg, jentene mente det bare var jenter som drev med blogging, mens guttene mente at det var gutter og jenter. Til slutt kom de fram til at blogging er et slags forum hvor alle, gutter og jenter, kan skrive om ting som er viktige for dem. Alt fra sminke til fotball. Denne "definisjonen" er samstemt med det som står om blogging på Wikipedia, som du kan se hvis du trykker her. 
Jeg syns det var veldig morsomt å se de ulike meningene som kom fram under diskusjonen rundt blogging, Jeg er rimelig sikker på at dette er et godt eksempel på hvordan samfunnet har forandret seg, for jeg hadde ingen fast blogg jeg leste når jeg var 11- 12 år. 

-Anniken 

6 kommentarer:

  1. Interessant og spennende undersøkelse. Det du fant ut viser, mener jeg, at skolen/læreren må ta ansvar for bruk av sosiale medier. Dette gjelder både oppdragelse i nettvett og mulig skolefaglig utbytte.

    SvarSlett
  2. Enig med Thomas :) Artig å høre hva elevene legger i blogging :)

    SvarSlett
  3. Enig med både Thomas og Stine. :) Jeg har selv tenkt mye på dette med blogging i og med at jeg har en yngre søster som har vært ivrig blogger i flere år, og har sett hvordan hun har blitt påvirket av det. Jeg er helt enig i at det har skjedd en forandring. Jeg ser det på de jentene som er en par år yngre hvordan blogging har blitt til en plass hvor man framhever seg selv og får mest mulig kommentarer på det de legger ut, framfor litt eldre som kanskje bruker blogg for å informere om reiser, store opplevelser o.l. (Det finnes selvfølgelig unntak). Det jeg har sett er at det er mer kroppslig fokus, det blogges om sminke, mote, hår, kropp osv. Og spesielt jentene blir da oppfordret til å fortsette. Dette synes jeg er viktig at vi som lærere følger opp og forklarer hva som passer seg og hva som ikke passer seg å legge ut. Bare noen tanker jeg har gjort meg om det samme emne.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at vi som lærere må ta tak i dette med nettvett og kanskje prøve å få fokuset bort fra alt det kroppslige og over på noe "sunnere".

    SvarSlett
  5. Enig i at lærer må ta ansvar for ansvarlig bruk av sosiale medier. Det virker som om mange lærer kvier seg for å ta tak i dette fordi de kanskje ikke har nok kompetanse selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du ha rett i, Jonn Tore. Det får bli vår jobb å snu på denne uvanen!:)

      Slett