tirsdag 9. oktober 2012

6års- undersøkelsen

På torsdag var vi på Bodøsjøen for å gjennomføre en 6 årsundersøkelse i førsteklassen. Det var utrolig spennende og morsomt å se hva de kan. Jeg skulle intervjue en kjempe søt og blid jente, som viste seg å være kjempeflink. Jeg hadde ikke så veldig høye forventninger til hva eleven kunne, siden det er så individuelt hva elevene kan, men hun overrasket veldig, på en positiv måte. Hun kunne svare på det meste og kunne ord jeg ble overrasket over, samt at hun virket veldig bevist på det hun kunne.
Selve undersøkelsen syns jeg var spennende, og jeg mener det er en god måte å kartlegge elevenes ferdigheter på, samt at elevene selv ble bevisste på hvor mye de kunne. Jeg tror jeg kommer til å bruke denne måten når jeg en gang får ansvar for en 1.klasse.
Når det kommer til selve Bodøsjøen skole, ble jeg veldig imponert over rektoren. Hun virket som en kjempedame med mye godt humør, og det virket som om det spredde seg til de andre ansatte, som igjen fører til et godt arbeidsmiljø.
Bodøsjøen skole er en veldig ny skole, den nyeste delen stod ferdig i 2010. Det at det var en ny skole vistes både utvendig og innvendig, med et kjempebra ute område med masse "nymoderne" utstyr. Inne så du det pga. kunsten som preget veggene, samt at alle klasserommene hadde vinduer som vegger. Dette tenker jeg kan være både positivt og negativt. På den positive siden har lærerne kontroll på hva elevene gjør for en hver tid, samt at alle klasserommene blir veldig lyse og luftige. På den negative siden så tror jeg det kan være en ekstra utfordring for elevene som har vansker med å konsentrere seg, for da kan det plutselig bli så mye mer som kan frata dem konsentrasjonen, men det er mulig det fungerer, ikke vet jeg.
Hvis du har lyst til å lese mer om Bodøsjøen skole, kan du gå inn på hjemmesiden deres ved å trykke her.

- Anniken 

2 kommentarer:

  1. Godt å lese at du har tro på eleven og skolen her styrket av et møte med en 6-åring og en spennende skole.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns som sagt undersøkelsen var veldig spennende og jeg følte jeg lærte litt mer om meg selv som lærer også.

      Slett