onsdag 17. oktober 2012

Hva er Scribus?

Hva er Scribus? Det spurte jeg meg selv om, når jeg så at skulle vi jobbe med på skolen. Det viste seg at det er et dataprogram, et program som hjelper deg med å lage plakater. Jeg syns egentlig at dette programmet var et veldig fint program, som jeg ser mange muligheter med. Det ble så klart litt prøving og feiling før jeg i det hele tatt skjønte noe, men slik er det vel med alt det nye. Jeg kan tenke meg at dette er et program som kan brukes på alle trinn.
Med dette programmet kan man jo lage en fin oversikt over alle elevene i klasse, med bilder, tekst og fødselsdato, samt at man kan be elevene lage sin egen plakat, eller en plakat om hverandre. Hvis man også vil, kan man lage et omslag til ei bok, eller en brosjyre.
Vi fikk i oppgave å lage en plakat, og temaet for denne plakaten skulle være noe innenfor norskfaget. Som jeg har nevnt tidligere har jeg vært vikar i en 1.klasse, og det er derifra jeg tok ideen fra, bokstaver ute i naturen. Jeg tok derfor på meg skoene å gikk ut for å "lete" etter bokstaver, og jeg fant overraskende mange. Bildene tok jeg selv, men jeg har ikke noe kamera så derfor ble det ymse kvalitet på bildene, men ved hjelp av photofiltre, et redigeringsprogram, fikk jeg bildene i litt bedre stand.

Plakaten du ser til venstre, er en plakat jeg lagde for å lære meg dette programmet. Her ser du også at bildekvaliteten ikke er det helt store, men det kan også være fordi jeg ikke lagret det som en PDF-fil (?).
Som jeg nevnte over er dette et program som jeg ser mange muligheter med og jeg gleder meg til jeg har lært mer av dette programmet.

Anniken

 

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg i at det ligger uante muligheter i dette programmet. Dessuten er det jo gratis også. Det blir moro å se alle forskjellige plakatene.

    SvarSlett