mandag 3. desember 2012

Juleferie?

Da  var endelig den første eksamen levert, og man skulle tro at man begynte å se lyset i tunnelen. Nå skal det sies at det ikke er mange dager igjen før jeg tar juleferie, men før den tid er det en god del som skal gjøres ferdig. Da er det lite gunstig at hauet allerede har tatt juleferie, og med det ikke fungerer opptimalt. Ting tar mye lengre tid enn det normalt ville ha gjort. Det er så mye annet jeg vil gjøre, handle julegaver, pakke inn julegaver, vaska å rydde i leiligheten og være sammen med venner og familie, men alt til sin tid.

Jeg kom over en diskusjon på Facebook i går, der folk diskuterte den nye adventskalenderen som går på NRK, julekongen tror jeg den het. Jeg skal innrømme at jeg elsker adventstiden og jula, og det er for meg mange tradisjoner rundt dette, en av dem er å se adventskalenderen som blir vis nettopp på NRK, men pga et tettpakket program fikk jeg ikke med meg den første episoden, men så den andre, og jeg er ikke imponert. Jeg tenkte at det var sikkert bare fordi jeg er voksen at jeg ikke likte denne Julekongen, men i denne diskusjonen så ser jeg at mange foreldre skriver at den var for skummel, noen eldre barn etterlyste dette med nedtelling til jul og at de kommenterte at serien bare handlet om mobbing. Med andre ord så er det ikke bare jeg som en voksenperson som ikke likte den nye kalenderen. Jeg tenker det at en adventskalender skal omhandle dette med nedtelling til jul, glede og kjærlighet, og det er ting jeg savner i denne nye kalenderen. Jeg innser at de gode gamle julekalendrene som "Jul i Skomakergata" og "Amalies Jul" kanskje blir for "gammeldags" for enkelte barn, men hva med å lage en mer moderne julekalender men som allikevel innholder kjærlighet, latter, nedtelling osv.? Nå er det jo bare vist 2 episoder av Julekongen, så det kan hende at det blir bedre, og jeg er villig til å gi den en sjanse, men førsteinntrykket var ikke all verden, for min del.  Hva mener du?

I så fall, vi er sikkert alle sammen klar til å ta juleferie, og det er ikke lenge igjen, heldigvis. Stå på videre, vi er snart i mål! :)  

2 kommentarer:

  1. Jeg skjønner hva du mener med den nye julekalenderen, og det er naturligvis vanskelig å overgå de veldig gode (synes jeg) julekalendrene fra tidligere år som "Amalies jul" og "Jul i blåfjell". Jeg tror kanskje det er nettopp derfor "Julekongen" høster mye kritikk, fordi mange har svært høye forventninger og ønsker seg kanskje helst en av de gamle. Jeg for min del synes det er morsomt at det kommer noe nytt etter at de "gamle" har gått i reprise flere ganger. Og NRK har jo lagd veldig gode serier tidligere, så jeg har fortsatt håp for denne!:)

    SvarSlett
  2. Joda du har jo rett i det:) Har ikke hatt tid til å se de siste dagene, så det kan godt hende at det er blitt bedre. :)

    SvarSlett