Jeg hadde en fin samtale med onkelen til min samboer her for noen dager siden, han har tidligere jobbet på en barneskole sørpå og var en av dem som var med å avvikle dette med storskoler, samt at han i sine "eldre" dager har undervist i pedagogikk på Universitetet i Telemark, tror jeg. Med andre ord er han en mann med mye kunnskap. Vi var enig om mye, blant annet om dette med storskole og han kunne fortelle meg at det foregår akkurat samme typer diskusjoner i Telemark som de som er på Fauske. Han var veldig fortvilt over dette, for det var som han sa: "Jeg trodde storskolesamfunnene var over for mange år siden". Han sa også at om 10-20 år, kanskje før, kommer politikerne til å se at storskolene ikke var den beste løsningen, for det var akkurat det som skjedde når han var yngre.
Det var kjempe spennende å høre om tiden når han var yngre, og all kunnskap og erfaring han hadde. Vi var såklart uenige om noe, som dette med IKT i skolen, men det kommer vel av at han ikke har så mye erfaring på dette området. Han har også vært med på å skrive en bok innen pedagogikkfager, men jeg husker (såklart) ikke hva den het, tror jeg må ringe å spørre han om det. :)
- Har du noen erfaring med en storskole
- Hva syns du?
- Har du en "gammel" lærer du kan diskutere med? I så fall, har dere mange forskjellige meninger?
Interessant blogginnlegg om en viktig debatt! Jeg er så enig med deg om at på ei storskole er det større sjanse for at elever "forsvinner i mengden".
SvarSlettJeg ble så inspirert at innlegget ditt at jeg skal skrive et lite blogginnlegg om det som skjer i hjemkommunen min der det er kommet forslag om nedleggelse av de siste to grendeskolene...
Det er nok rasjonaliseringsuhyret som er ute og skal spare penger. Det første som blir borte er rektoren. Jeg har selv gått fra en grendeskole og over til en storskole. Grunnen til det var at jeg flyttet. Det er jo verre for elever som må sitte på en skolebuss i flere timer hver dag. Samme hvis en på en grendeskole opplever å være i en liten klasse med få elever, vil overgangen til å komme i en klasse med 25-30 elever være stor. En kan jo spørre seg; Hvorfor utvikler samfunnet seg i en slik retning? Hvorfor må alt være så effektivt? Vil effektiviteten gå ut over kvaliteten?
SvarSlett